Az általános iskolai oktatásban a játékos tanulási módszerek alkalmazása hatékony eszköz a tanulók motivációjának növelésére, kreativitásuk fejlesztésére és az élményszerű tanulás elősegítésére. A tanórai tevékenységek során a kooperatív játékok, dramatikus elemek, digitális tanulójátékok és mozgásos feladatok beépítése segítette a tananyag mélyebb elsajátítását. Tanórán kívül szakkörök, projektnapok, tematikus versenyek és élményalapú programok révén erősítettük a tanuláshoz való pozitív viszonyt.
A jó gyakorlatok intézményen belüli és kívüli bemutatása elősegítette a pedagógusok közötti tudásmegosztást, innovációt, és hozzájárult a tanulóközpontú szemlélet szélesebb körű elterjesztéséhez az iskolán belül.
Szőllősi Mária jó gyakorlatai a játékosság területén:
1.osztály
1.játék: A játékhoz szükséges 2 sorozat számkártya 2-től 12-ig, és 2 darab dobókocka.
Megvalósítás: Két padot összetoltunk, mindkét oldalán áll 1-1, vagy 2-2- tanuló. Kiraktuk a számkártyákat 2-től 12-ig mindkét oldalra. A tanulók 2 dobókockával dobnak felváltva. Az eredményeket összeadják. Ha van olyan kártyájuk, kiveszik a sorból és lefordítják. Az győz, akinek leghamarabb elfogy a kártyája.
A harmadikosoknak is tetszett ez a játék. Ez látható a 2. képen.
- játék: A következő ötlet szintén az 1. osztályban tanítók csoportjából való. Kinyomtattam egy lapot, melyen 0-tól 10-ig találhatók a számok. Szükségünk van még 1-1 üdítő italos kupakra is. Mondom a feladatot, a tanulók elhelyezik a kupakot a feladat megoldásán. Minden tanulóét látom, csendben tudnak dolgozni. Pl.: Ahányat tapsolok, kopogok arra a számra tegyétek a kupakot. Számok szomszédjait, összeadásokat és kivonásokat is lehet gyakorolni.
- játék: A következő kedvelt játék a területfoglaló nevet kapta. A párok felváltva dobnak a dobókockával és a dobásnak megfelelő számú szívet karikáznak be. Addig tart a játék, amíg van bekarikázható terület. Az győz, aki utoljára tud területet foglalni. Ezeken a képeken egy elsős és egy harmadikos tanuló játszik együtt.
- osztály
1.játék: Regisztrált az Oktatási Hivatal TehetségKapu projektje keretében, elindított Tehetségakadémia online előadássorozat programjaira. Az előadások a tehetségfelismerés, -gondozás, -nevelés elméleti hátterének és gyakorlati megvalósításának többféle aspektusát mutatták be. Az előadások online, Microsoft Teams platformon zajlottak.
Meghallgatta Lencse Máté: Társasjáték-pedagógia – Hogyan csináljuk jól? című előadását. Ebből vette az alábbi játékötletet:
A harmadikosok játék közben.
2. játék: 2025. 01. 28-án, e-mailt kapott a tagintézmény-igazgatótól, melyben az alábbi információt szerepelt: A Kisvárdai Tankerületi Központ jóvoltából az alapfokú köznevelési intézményeink teljes hozzáférést kapnak a Matific programhoz 2025. január 27-től május 31-ig. A Matific platform, amelyen a verseny zajlik, egy játékos tanuláson és élménypedagógián alapuló készségfejlesztő program 1-6. osztályosok részére. Ezt követően 2025. 02. 04-én érvényesítette a Matific-fiókot, majd belépett a Matific oldalára. Ezt követően letöltötte és kiosztotta tanítványainak a Matific kártyákat. 2025. 02. 19-én, szerdán délután részt vett egy online előadáson, amelyen újabb ismeretekkel gazdagodott a Matific használatáról.
Az alábbi képek közül az 1. a tanítási órán készült, a 2. a délutáni korrepetáláson.
Csányi Judit: Tehetségek nyomában - jövőformáló módszerek, eszközök, jógyakorlatok – online előadás
Az előadás bemutatta az intézményi tehetséggondozás – az előadó által alkalmazott - hatékony módszereit, valamint a 21. századi oktatás elvei mentén működő 6K iskolák szerepét a jövő generációjának felkészítésében. Kiemelten foglalkozott az egyéni tanulási útvonalak kialakításával, a tehetségfejlődés támogatásával és a digitális eszközök kreatív alkalmazásával az alsó tagozaton. Itt is értesült a Matific programról, mint jó gyakorlatról.
Az előadás egyik diája:
3. játék: Az interneten rátalált Kelemenné Felleg Edit mesterpedagógus szaktanácsadó munkájára: A játék szerepe a tanulási képességek fejlesztésében. A figyelem fejlesztését szolgáló feladatok közül az alábbit választotta, melyet nyelvtan órán alkalmazott:
Osztálya képességeit figyelembe véve először csupán két sort figyeltek meg, majd hármat.